4 dagen jungle en weer thuis - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Bram en Hanneke Ages-Leeuw - WaarBenJij.nu 4 dagen jungle en weer thuis - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Bram en Hanneke Ages-Leeuw - WaarBenJij.nu

4 dagen jungle en weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Bram en Hanneke

20 Juli 2014 | Peru, Puerto Maldonado

Na een overheerlijke rustdag vandaag weer redelijk bij tijds op om naar het vliegveld van cusco te gaan.
Van daaruit vliegen we naar Puerto Maldonado. Een groeiend stadje wat steeds meer toeristen trekt om vanuit dit stadje de jungle in te trekken.

Op het enorme vliegveld (1 start en landingsbaan) aangekomen merken we gelijk het temperatuursverschil met de rest van het land. Het is zonnig en warm, dik 30 graden. Nadat we onze tassen gepakt hebben van de band zien we al snel onze pick up staan, dit blijkt ook onze persoonlijke gids te zijn.
Na een kleine rondleiding door de stad en wat nieuwe zonnenbrand en deo gekocht te hebben moesten we nog wachten op een amerikaans stel die naar dezelfde Wasai Lodge toe gingen, maar een vliegtuig later hadden vanuit cusco.
Omdat het de dagen voor ons slecht weer was geweest gingen we maar een klein stukje met de auto (30 min) en daarna nog 2 en een half uur over de Tambopata rivier richting de lodge.

Op de boot kregen we ons lunch pakket gevouwen in bananen bladeren een overheerlijke nasi. onder weg zagen we al wat caymannen en schildpadden zonnen op de oever van de rivier en ook kwamen we aapjes tegen.

toen we aankwamen bij de lodge bleek het een prachtig resort te zijn met zo'n 20 bungalows elk uitgerust zonder ramen maar met kippengaas om het ongedierte zo veel mogelijk buiten de deur te houden. elk met uitzicht op de jungle! FANTASTISCH!!

Na een welkomst drankje en onze spullen gedropt te hebben begonnen we aan een avond wandeling door de jungle. met zaklamp en langebroek en mouwen de jungle ingetrokken het was inmiddels donker en dan komen de muggen en spinnen in actie en alle andere insecten.
in een rondje van een uur veel spinnen sprinkhanen en wandelendetakken gezien. van klein tot groot!

Na de wandeling gezellig met het amerikaanse stel gegeten (ze hadden bijna het zelfde programma als wij) en dit keer zaten de gidsen ook aan tafel, dat was voor ons byzonder dat hadden we nog niet eerder gezien!
na het eten snel het mandje in want de volgende morgen staat de wekker weer om 5.30 uur.

Vroeg op om in de boot te stappen en papagaaien en macaws te spotten.
aangekomen na ander half uur varen bij een eilandje waar we aan wal gaan. van hier uit hebben we perfect uitzicht op de claylick waar de papagaaien op af komen om mineralen te eten zodat ze zich zelf in leven kunnen houden. dit beschermt tegen ziektes. een prachtig gezicht en het zijn er zoveel in verschillende soorten en kleuren! WOW.
Onze gids heeft een verrekijker en boek mee met uitleg over de verschillende soorten vogels die we voorbij zien komen. wij zijn enthousiast en daardoor wordt onze gids dat ook.
Helaas komen de Macaws niet naar de rotsen maar blijven ze hoog in de bomen. en besluiten we na een rondje over het eiland gewandeld te hebben weer terug naar de lodge te gaan want inmiddels hebben we ook wel trek in ontbijt!.

Hanneke heeft inmiddels wat last van de darmen, waarschijnlijk iets met verkeerde kip... en slaat het middag programma daardoor noodgedwongen over.

Bram gaat met het Amerikaanse stel naar de overkant van de rivier en bezoekt daar een klein boerderijtje en krijgt wat uitleg over fruit en de manier van leven hier in de jungle. Hierna gaan ze zwemmen bij een waterval. het blijkt vooral een modderbad te zijn en een harde stroming zodat het niet op en top genieten is.

Na de lunch sluit Hanneke weer aan en gaan we een wandeling door de jungle maken om wat meer over de flora en fauna te weten te komen.
Heel interessant allemaal, hoeveel verschillende exemplaren zijn die allemaal iets hebben bedacht om te overleven. na een uur door de jungle gewandeld te hebben weer richting lodge om een lekker biertje te drinken en het partijtje voetbal van de staf te aanschouwen.

Om 7 uur werden we weer verwacht om vervolgens caymannen te gaan spotten in de boot. er waren smiddags weer wat mensen gearriveerd dus de boot was wat voller dan de andere keren. wel gezellig.

we hebben er een paar gespot, maar telkens toen we dichterbij kwamen gingen ze snel het water in. beetje suf dus!
de laatste die we zagen was wel het grootste exemplaar. bijna 3 meter groot en toen ook deze het water in ging zijn we terug gegaan naar de lodge. het viel eigenlijk een beetje tegen want ook overdag hadden we al een groot aantal caymannen zien liggen langs de rivier...
Na het eten weer lekker ons mandje in gegaan.

De volgende dag een beetje uitslapen want we hoefde pas om 8 uur aan het ontbijt te zitten! vandaag staat er ziplinen en kayakken op het programma. Helaas gaat het amerikaanse stel alweer naar huis vanmiddag en is hun programma iets anders dan die van ons. en zo beginnen wij onze dag met kayakken met een spaans stel die niet zo goed engels spreken.

het zijn geen fantastische kayaks maar ze blijven drijven en zijn redelijk stabiel. AL snel blijkt dat de spaanse dames 0 ervaring hebben en ze het eigenlijk ook niet zo goed kunnen.... Helaas! 1 van de dames besluit er na 5 minuten mee te stoppen en in de motorboot stapt. deze vaart met ons mee om een oogje in het zeil te houden.
er zijn 2 versnellinkjes in het water en nadat we elkaar hebben nat gespetterd met de peddels gaan we lekker op pad.
Niks aan de hand totdat hanneke aan het eind van de 2de versnelling zegt dat er ook draai kolken zijn. Bram had het ook gezien en peddelt rustig verder. 1 minuut nadat we het er over gehad hadden, draait bram zijn kayak in een draaikolk en slaat om. Hanneke ligt in een scheur en Bram eigenlijk ook. Gelukkig hadden we reddingsvestjes aan!
Bram probeert weer op zijn kayak te komen maar dit gaat uiterst moeizaam en valt elke keer weer in het water als hij er bijna op zit. Samen liggen we in een deuk en lukt het bram niet om er op te komen. het lukt via de motorboot om weer op de kayak te klimmen en hierna dobberen we rustig richting lodge, waar we samen met onze gids Sonya een frisse duik nemen in het water! Heerlijk.

Tot de lunch lekker geklungeld en gerelaxed een heerlijke koude douche genomen (warm water kennen ze hier niet) en na de lunch ook nog een boekje gelezen en lekker gezeten en gekeken naar wat spechten en uilen en andere vogels die er druk mee waren. om een uur of 3 gingen we lopen naar de zipline en touw bruggen, onderweg kwamen we wat kleine schattige aapjes tegen! leuk om te zien. de touw bruggen zagen er wat verouderd uit maar dir mocht de pret niet drukken. Nadat we terug waren met de gids lekker een biertje gedronken en gekletst over peru en nl met haar. erg gezellig.

voor het eten nog een laatste avond wandeling want we waren nog wel benieuwd naar de slangen en grote spinnen die de jungle te bieden heeft! Helaas geen grote spinnen gezien, maar wel 1 die een heel mooi web gemaakt had en onze gids had een mot gevangen om deze in het web te gooien! mooi om te zien hoe een spin in actie gaat om zijn prooi op te eten. Ook nog een kleine Capibara zien rennen (soort wild zwijn) en uiteindelijk vlak bij de lodge toen we lekker aan het kletsen waren stapten we haast op een BOA CONSTRUCTOR van ruim 1 meter lang... WOW wat is dat spannend en mooi om te zien.
onze gids haalde snel iemand anders erbij en die heeft hem gepakt om hem aan de andere gasten te laten zien. Wij mochten hem ook vast houden. wat spannend eng en gaaf tegelijk! zo'n zwaar glibberig beest...

Na dit avontuur heerlijk gegeten en naar bedje gegaan.
De volgende ochtend moesten we alweer om 6 uur aan het ontbijt zitten zodat we op tijd weer met de boot terug konden gaan naar Purto Maldonado waar ons vliegtuig om 11 uur ging vertrekken.
Keurig op tijd aangekomen op het ' vliegveld' en onze passpoorten klopten nog even gewacht voordat we in het vliegtuig konden. We gingen via Cusco naar Lima. In Cusco stapte Jill in met wie de Inca Jungle tour gedaan hadden en die kwam achter ons zitten. ff zitten kletsen en na een uurtje geland in Lima, waar onze pick up van het hotel al klaar stond.
Jill reed met ons mee(wij moesten toch die kant op) en na een heerlijke warme douche (het was koud en regenachtig in Lima) lekker wat wezen eten en drinken.

's avonds voor de laatste keer voor de komende maand Kip met rijst gegeten en onze tassen vast ingepakt om uitgepunt in ons queen size bed heerlijk te gaan slapen.

De volgende dag zou om 7 uur het ontbijt klaar staan omdat we om 7.15 de taxi naar het vliegveld moesten hebben... Helaas. Niet gelukt om 10 over 7 kwamen ze aankakken en Bram werd hier nogal chagrijnig van.
Op het vliegveld ging het allemaal voorspoedig en hebben we een prima slapeloze vlucht gehad naar Lima. daar om 5 uur ontbijten en om 8 uur weer in het vliegtuig naar Amsterdam waar Ted en Ans ons stonden op te wachten!

AL met al een FANTASTISCHE reis gehad met hoogte punt naar hoogte punt. met als mooiste de machu picchu en het leukste de buggy tour en het sandboarden. en het speciale van de meerdaagse tours! WOW WOW WOW

Nu is alle was weer schoon en gevouwen in de kast en begint maandag het echte leven weer met het werk...

Iedereen bedankt voor de geschonken delen! jullie krijgen snel de plaatjes en bedank mail!

Veel liefs en knuffels van ons!

xxx

• 21 Juli 2014 - 00:18

Ans:

Ha lieve kinderen, wat was het leuk om jullie te zien op Schiphol: 2 stralende, genietende, erg vermoeide, maar ooo zooo blije mensen! Sterkte met weer werken van de week! En we zijn oo zo benieuwd naar nog meer reisverslag en kiekjes!

• 21 Juli 2014 - 08:32

Hennie:

Leuk hoor al jullie verhalen en fijn dat jullie weer veilig thuis zijn!!