Inca Jungle Tour - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bram en Hanneke Ages-Leeuw - WaarBenJij.nu Inca Jungle Tour - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bram en Hanneke Ages-Leeuw - WaarBenJij.nu

Inca Jungle Tour

Blijf op de hoogte en volg Bram en Hanneke

13 Juli 2014 | Peru, Cuzco

Het is half 7 en de wekker gaat voor de eerste keer, want we onze pick up zou om half 8 voor de deur staan en we moesten nog wat tassen inpakken.
om kwart voor 7 dan echt opgestaan en als een speer alles inpakken en lekker ff douchen voordat we naar het ontbijt gingen. Om 7.10 uur aan het ontbijt en een lekker uitje besteld, toen ze in eens kwamen melden dat om 7.15 onze pick up er al was! Dit is wel heel vroeg en we zijn rustig door gaan eten en even later kwamen ze vertellen dat ze eerst wat andere mensen gingen oppikken en daarna weer terug kwamen, dat gaf ons wat meer tijd om rustig te eten en nog even de tandjes te schrobben.
Om 7.50 zaten we in het busje en bleek dat we nog veel meer mensen moesten ophalen en dus crosten we door de stad langs alle hostels en hotels om de mensen op te halen. Toen iedereen opgehaald was snel de fietsen op het dak laden en nog even tanken zodat we naar het begin punt van onze tocht konden rijden op 4200 m hoogte.

Aangekomen op het begin punt alle fietsen uitladen en bescherming op doen. De gids zei dat de mannen wel goed getraind waren en dus alleen voor de vrouwen bescherming was. Bram vond dit niet zo´n goed idee en besloot ook wat elleboog, pols en knie bescherming op te doen, Je weet het maar nooit. we waren met 2 grote groepen tegelijk en maar 1 gids wat dus een beetje karig was en na een korte uitleg over de fietsen en de manier van rijden van de peruanen gingen we dan eindelijk van start.

het eerste stuk gingen we rustig achter de bus en gids aan in 1 lange sliert tot het uitkijkpunt over het dal waar naar toe we zouden afdalen. Helaas was het dal in de wolken en konden we het niet zo goed zien. Na een korte stop en een kapotte broek voor bram gingen we verder. Nu ging Bram voorop en hanneke een paar fiets lengtes daar achter. Bram had er lekker de vaart in en kende niet zo veel angst en jaagde het busje op om nog harder te gaan, om op deze manier op tijd beneden te zijn voor de wedstrijd nl - arg. Halverwege stopte het busje en zei tegen Bram ga er maar voorbij VAMOS VAMOS! een paar bochten later toch nog maar even gewacht op wat andere en het busje ook om wat foto´s te maken van Hanneke! het laatste stuk ging door watertjes die we 12 keer passeerde en dus een nat pak toen we beneden waren.
Al met al een super ervaring en het was erg leuk om zo hard van de berg te sjezen! Bram finishte als eerste en kreeg de complimenten van de chauffeur!
nadat iedereen beneden was snel de fietsen ingeladen en naar het restaurant gereden, want het was al kwart over 3 en we moesten nog lunchen.
Aangekomen in Santa Maria was het een belabberde lunch met smerige bonen in de soep en rijst die zo droog als maar zijn kan was, zonder enige groenten of sla.
na de lunch gingen de meeste mensen raften maar wij hadden dit niet bij geboekt en wilde graag de wedstrijd zien dus wij bleven met zijn tweeen achter in het restaurant. over die wedstrijd hebben we het maar verder niet meer....
Na de wedstrijd naar het hostel gelopen en onze kamer was echt kleiner dan klein en het zag er allemaal niet uit. De muren waren van karton en zo kon je dus alles horen wat de er in de kamers naast en boven ons gebeurde. het avond eten was prima en na het eten kregen we het programma van de volgende dag te horen. We moesten om half 7 weer aan het ontbijt zitten, want we zouden 9 uur moeten lopen de volgende dag.

Bijna iedereen zat op tijd aan het ontbijt alleen een paar brazilianen niet die waren te laat en zouden de hele dag achteraan lopen en hielden de groep een beetje op.
om half 8 eindelijk van start en hadden we 1 grote tas achter gelaten die met de taxi naar het volgende hostel gebracht werd.

We hadden een grote groep (16) en 1 gids. Eigenlijk bestond de groep uit 2 groepen want er zaten 8 Brazilianen in en 8 uit de rest van de wereld. Het was dus mooie geweest als we 2 gidsen zouden hebben, maar helaas. het eerste uur was vlak en konden we de leuke mensen een beetje beter leren kennen! na dik een uur lopen begonnen we aan de klim van 600 m. dit zou zo´n ander half uur duren. en gelukkig voor de meeste stopte we na elke 20 minuten bij een huisje en kregen we wat uitleg over de omgeving en natuur. Na de tweede stop durfde een candees meisje nier meer verder ze had te veel last van hoogte vrees. en die moest dus terug naar de ´auto´weg om met de taxi verder gebracht te worden.
toen we bijna op het hoogste punt waren liepen we over het officiele inca trail. en hadden we prachtig uitzicht over de bergen en dalen in de omgeviing! WOW!! na nog een korte stop en uitleg over de inca´s snel op pad richting de lunch plek. Na een overheerlijke lunch een korte siesta in de hangmatten om vervolgens nog 2 uur te lopen voordat we bij de volgende hot springs uitkwamen. Onderweg prachtige flora en fauna gezien en als hoogtepunt van de wandeltocht een prachtige oversteek van de rivier. In een bakje met 2 personen tegelijk moest je je zelf naar de overkant trekken! Hilarisch.
Na een uur in warm water en ff lekker ons zelf wassen wat biertjes gedronken met de groep voordat we met het busje naar het hostel werden gebracht! Iedereen zat stuk van de lange dag, maar het was veel minder zwaar dan de colca canyon.
Na een overzout diner uitleg over de volgende dag...

Om half 8 zaten we bijna allemaal aan het diner op 1 braziliaanse knakker na die snachts om 3 uur dronken stampij had staan maken in het hostel en ruzie met zijn ex vriendinnetje... iedereen kon mee genieten en de nacht was dus erg onrustig :(
Na het ontbijt met busjes gebracht naar het ziplinen(tokkelen) wat een ervaring. Wiltz en La roche zijn er niks bij. Van berg naar berg gingen wij over de ravijnen heen aan een kabeltje. de langste was 800 meter lang en bij de voor laatste ging Bram zelfs op zijn kop naar de overkant! WHOOOEEEIIII!!!!! de laatste zipline gingen we met zijn tweeen tegelijk en met onze hoofden eerst! ala superman! hoe cool is dat!
Na deze spannende avonturen zijn we met de bus naar onze lunch plek gegaan. Na de lunch 3 uur wandelen om de berg Machu Picchu en langs de spoorbaan. uiteindelijk waren we er in 2 uur omdat de brazilianen trutjes waren en met de trein gingen en zo hoefde wij niet te wachten dat was wel fijn!
Aangekomen in Aguas Calientes bleek dit een touristisch dorp te zijn en hadden we een redelijk oke hostel met eigen badkamer en ´ruime´kamer. Na een overheerlijke douche ff bus kaartjes gekocht voor de volgende dag. Voor ons gevoel hadden we al genoeg gelopen en hadden we geen zin om 2500 trap treden op te lopen en om 4.00 uur op te staan.
na een 3 gangen menu en wat biertjes met de gezellige mensen uit de groep kregen we de kaarten voor de Machu Picchu en zouden we na 20 minuiten de trein kaartjes krijgen van de gids. 20 min verder geen gids geen trein kaartjes..... iedereen had kaartjes behalve wij... Bram is even terug gelopen naar het restaurant en daar zat de gids rustig te eten en onze trein kaartjes lagen op tafel. Hem lichtelijk vervloekt in het nederlands en in het spaans bedankt voor de 3 daagse tocht.
de volgende ochtend om kwart voor 5 de wekker want we hadden om 5 uur afgesproken met een duits koppel om in de rij te gaan staan voor de bus. Het bleek dat onze horloges niet helemaal gelijk stonden dus wij waren iets te laat en zo stonden zij al in de rij, wat goed uit kwam wat nu konden we keurig inhaken! om half 6 vertrok de eerste bus en als er een bus vol zit gaat hij rijden en dit ging in vlot tempo en om 5 over half 6 zaten wij ook lekker in de bus op weg naar boven. na een ritje van 20 minuutjes boven aangekomen waar we moesten wachten voordat de stad open ging. snel nog even een boodschap naar het riool brengen want dat kan in de stad zelf niet.
Een wonderlijke 2 uur durende rondleiding gekregen, wat is dat indrukwekkend mooi en alle verhalen eromheen! schitterend. Doordat we op tijd binnen waren nog wat foto´s kunnen schieten met weinig mensen erop en de zons opkomst mogen mee maken! WOW!!!
na de rondleiding met een paar wezen ontbijten buiten de stad. Na het ontbijt weer naar binnen en gingen we naar boven lopen om de stad van boven af te bekijken! na een dik uur lopen boven aangekomen... WOW WOW WOW wat byzonder en wat mooi! WOW WOW WOW!
na nog een paar uur op eigen houtje door de stad gelopen te hebben weer naar beneden gegaan om daar lekker wat te snacken te drinken en voetbal te kijken.
We moesten om 6 uur bij het station zijn, dus daarvoor een pizza gegeten zodat we niet halverwege de trein reis honger zouden krijgen.
De trein was een uur te laat helaas helaas... en aangekomen in olataytambo werden we opgewacht door een mevrouwtje die wel 15 personen bij elkaar moest vinden. een paar waren al doorgelopen en een paar in verkeerde busjes dus wij stonden daar om half 10 in de kou te wachten... uiteindelijk moesten we nog 10 minuten lopen voordat we bij onze bus waren en duurde het een enorme baard voordat we gingen rijden. Ons was vooraf verteld dat we om 10 uur in cusco zouden terug zijn... helaas het werd 12 uur en waren we helemaal naar de gedver!

Gelukkig wel weer in een heerlijk hotel met goeie bedden.
Vandaag doen we lekker niks en rusten we een beetje uit.
Morgen vliegen we naar Puerto Maldonado om daar 4 dagen in de jungle te vertoeven! waarna we donderdag naar lima vliegen en vrijdag weer naar huis vliegen om zaterdag om een uur of 10 in de ochtend te landen op schiphol!
De tijd gaat hard hier en we doen zoveel alsof het lijkt dat we al 8 weken weg zijn....

Groetjes! kusjes! knuffels!

toedeloe! tot de volgende keer!

• 13 Juli 2014 - 19:05

Ans: